Wednesday, September 14, 2011

Bahasa Kasar

1.0 Pengenalan
(konsep bahasa tidak sopan)
Bahasa adalah sistem lambang bunyi yang dipergunakan oleh para anggota kelompok sosial untuk bekerja sama, berkomunikasi, dan mengidentifikasikan diri. Kelompok sosial secara tradisional biasanya ditentukan oleh batas teritorial atau batas geografi yang nyata. Namun, dalam masyarakat moden dan pada era globalisasi ini masyarakat antara kelompok, negara dan budaya menjadi tidak ada. Salah satu penanda ikatan kelompok sosial yang biasa dijadikan identity negara salah satunya adalah bahasa. Oleh sebab itu terdapat berbagai variasi bahasa sebagai salah satu penanda kelompok.Dalam berkomunikasi, terdapat berbagai faktor penentu penggunaan bahasa iaitu penutur, topik, tujuan, konteks, jalur, dan media. Jalur lisan memiliki kriteria yang berbeza dengan tulisan, demikian juga penggunaan media, seperti surat kabar, majalah, radio, televisyen menunjukkan adanya variasi bahasa.

Bahasa kasar bermaksud bahasa yang tidak sopan atau tidak manis dituturkan atau ditulis, manakala bahasa halus ialah bahasa atau perkataan yang lebih lembut yang digunakan untuk menggantikan perkataan yang dirasakan kasar atau menyentuh perasaan orang lain, misalnya bahasa dalam kalangan raja-raja.
Bahasa kasar pula lazimnya digunakan apabila berhubung dengan teman-teman yang karib dan setaraf, serta dalam suasana yang sangat tidak formal. Biasanya dakam suasana yang bersifat peribadi atau ketidakhadiran orang ketiga.

2.0 Faktor-Faktor Menyebabkan berlakunya Bahasa Tidak Sopan
(4 faktor contoh n bukti)
Faktor emosi serta cara didikan keluarga dan keadaan persekitaran. Seseorang yang sering melafazkan perkataan yang tidak baik, kasar atau mencarut merupakan gambaran situasi jiwanya yang resah, kusut dan memberontak. Penggunaan bahasa rojak, bahasa kasar atau bahasa pasar di dalam SMS, bahasa dalam sembang internet dan blog juga merupakan antara punca kepada permasalahan ini.
Penggunaan bahasa dalam media cetak dan media elektronik. Hal ini disebabkan kebanyakan media tidak menitikberatkan penggunaan bahasa Melayu yang betul untuk menyampaikan maklumat kepada orang ramai. Penggunaan perkataan yang tidak sesuai yang ditonjolkan dalam drama, filem, lagu-lagu, komik serta majalah sedikit sebanyak menjadi ikutan remaja masa kini. Akibatnya, mereka terbawa-bawa dalam kehidupan seharian.
Sikap penutur. Fenomena ini berpunca daripada sikap segelintir penutur yang ingin menonjolkan kehebatannya dengan menguasai satu bahasa lagi. Kebanyakan penutur bahasa rojak biasanya amat sukar untuk berkomunikasi dalam persekitaran terutamanya dalam penggunaan bahasa Inggeris yang sebenar. Oleh itu, mereka akan melatih kemahiran berbahasa Inggeris dalam kalangan pelajar sekolah luar bandar serta mempraktikkan dalam perbualan harian walaupun tidak berkemahiran

3 comments:

  1. tumpang bertenggek di sini untuk bersama2 mencari bahan untuk assignment. Terima kasih...

    ReplyDelete
  2. mana nak dpt lg bahan utk bahasa kasar..bahasa rojak adala...

    ReplyDelete
  3. Pengaruh media elektronik sangat tinggi :)

    ReplyDelete